tisdag 6 januari 2009

Och så var det det där med relationer.

Jag undrar när jag började skissa på den. Checklistan. Ett oändligt antal påståenden med liten kryssruta till höger där bock sättes om egenskapen uppfyllts av potentiell partner. I en värld där jag ofta känner mig väldigt komplex är min egen komplexitet fortfarande mil ifrån vad denne man tvingas prestera för att få full pott. Ambitiös skall kunna bockas av, men även att han är ordförande i någon form av ledighetskommitté. Han skall läsa buissinessmagasin och skidtidningar (Åka Skidor gills inte) med samma glöd, diskutera repor på gaffelben med ej lägre grad av engagemang än den han lägger på att kontemplera Israel/Palestina samt gärna packa väskan för långresor någon gång varje år samtidigt som han har en för honom stimulerande och utvecklande karriär. Självmedvetenhet och självdistans, kanske en ingenjör, en argumentatör som stör eller en ekonom med allt-eller-inget-syndrom. Ett musikfreak med prestationspanik, en utförscyklist med tålamodsbrist. En skidåkare, ordbråkare, kontrollförespråkare, listskrivare och omkringdrivare. En slacker med ambitioner och tolv steg till lycka, nån som ständigt måste tänka och tycka. Nån som vågar känna tvivel och hat, men hellre ambitiös än lat. Kärlek och respekt, nu och direkt. Nån som sover hela dagen men agerar med huvudet istället för magen. Brinnande, hinnande, stressande, tvingande, raka-motsatsen-kille, ett provokativt, stabil-labilt adrenalinsnille. Framåt-/uppåtsträvande och moralprejudicerande, utan fingertoppskänsla men med tänk-att-dö-utan-att-ha-hunnit-allt-rädsla. Framtidsplaner som innefattar baggy jeans, skitig cykel, NYC-nyckel, sjumilakliv och ett gemensamt liv. Måste flyga perfekt men våga riskera att falla som en sten, ha lång kropp och gärna ännu längre ben.

Ni som har hängt med i bloggen känner ju allt för väl igen ovanstående fraser. Jag kanske inte har något annat val än att skaffa längre ben och gifta mig med mig själv? Eller så river jag listan, för när jag tänker efter så är det viktigaste att han inte är tuff jämt. Där måste vi vara lika.

1 kommentar:

  1. Huvudet på spiken. Någon som i sin fullkomlighet och framåtsträvan får dig/mig att bli bättre. Fast när sanningen väl är nära kanske ingen punkt på listan uppfylls. Jag är både rädd och nyfiken på detta.

    SvaraRadera