torsdag 18 juni 2009

Dum, våldsam och självmordsbenägen

Folk i regel beskyller ständigt tv för att göra oss dumma, filmer för att göra oss avtrubbade för våld och rock/rap för att göra ungdomar våldsamma, drogberoende och självmordsbenägna.

Jag har under en betydande del av mitt liv vetat att detta är bullshit. Jag beskyller istället folk i regel, för att göra mig dum, våldsam och om inte drogberoende så väl från tid till tid självmordsbenägen. Det största problemet enligt mig är inte att barn omedvetet absorberar hemliga, onda budskap från tv, film, musik och media i allmänhet när de är sex utan att samma personer medvetet accepterar alla budskap som folk kommer med när de är tjugosex. Ta till exempel buskapet som innefattar att vara "normal". Redan innan vi konstaterat huruvida vi är normala eller inte så vet vi att det är det som är eftersträvansbart. För det har folk sagt. När vi medvetet har accepterat det börjar den medvetna strävan efter att bli det. Att skaffa sig det som ingår i det normala paketet. De som inser att de trots strävan och envetna försök inte kan nå dit blir våldsamma. De som inser att de trots envetna övertalningskampanjer inte vill nå dit blir själmordsbenägna. Och de som väljer att lägga sig ned, ge upp, och att istället för att leva ett liv byggt på egna förväntningar leva ett byggt på andras, de är bara dumma.

Du blir inte våldsam, självmordsbenägen eller dum av att lyssna på musik. Du blir det av att lyssna på folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar