torsdag 30 oktober 2008

Morgonfilosofi

Ligger i sängen och morgonfilosoferar tillsammans med kombon. Inledningen till diskussionen tycks vara gym som via löpning, höst, innne, ute och mörker landar i våldtäkter, detta gisslenas gissel. För mig är staden jag bor i den hemskaste av städer att gå ut i i mörker. Nu blir det här inget inlägg om tjejers rätt att gå ut i mörkret utan att vara rädda, jag jobbar inte så, diskuterar inte ämnen där svaret är givet för alla utom kompletta idioter. Frågan var snarare om det är lika läskigt att gå ut i mörkret på morgonen som på kvällen eller natten (något som bottnar i att jag har som morgonrutin att springa en runda före frukost). Efter noggrant övervägande drar jag till med en av de värre generaliseringarna i mitt liv och säger "jag tror inte att de är vakna så tidigt". Va? Vilka är "de"? Och varför skulle "de" inte kunna vara vakna lika tidigt som jag? Vad är det som får en att generalisera på det här sättet? Ibland är man inte ute på korrekt vatten alltså.

3 kommentarer:

  1. Äh, det är väl knappt en generalisering. Det måste väl vara fler människor ute oavstt vilken gruppering man tittar på under kvällarna, då jämfört med den bistra ottan som jag förutsätter att löpträningen utförs? Så länge man inte anser att det är överrepresenterat med våldtäktare bland tidningsbud bör man således vara av åsikten att det är farligare kvällstid imo.

    SvaraRadera
  2. Hm. Fast generaliseringen är ju ändock gjord. Att säga "de" som i "våldtäktsmän"?

    SvaraRadera
  3. "de" behöver säkert hela dagen för att supa sig fulla eller på annat sätt dämpa alla känslor...

    SvaraRadera