söndag 26 oktober 2008

Herregud, så vuxna de är!

De där andra alltså. Alla andra. Har precis besökt ICA Maxi. Kliver in tillsammans med min kombo och konstaterar att här var det mycket folk. Och börjar givetvis reflektera över varför. Söndag, okej, den kom rätt snabbt. Sen flikar kombon in att det är helgen när alla fått lön. It beats me. Det här med människors agerande. Eftersom det är logiskt omöjligt att ha mer pengar precis när man har fått lön än två veckor senare om man väntar med att handla sin mat så antar jag att man gör det för att man någonstans "förväntas" åka med sin familj i sin bil, storhandla, köpa en tröja på H&M och äta en bit på Mc Donalds när det är helg och man precis fått lön. För det kan ju omöjligt vara det folk själva känner att de blir mest lyckliga av? Har du någon gång hört en människa säga,
-På söndag, då åker vi på en stormarknad och handlar för nu har alla precis fått lön. Det kommer att vara extremt många människor där, kul!

Knappast. Utöver människorna så verkar det vara ett obligatorisk innehåll i varje kvadratmeterstort område stormarknad. Checka av barnvagnar, mjukglassar, hundtassar, matkassar, sönderstressade magmunnar, barnungar, förortskungar, sambofeta svenssonpar (de som spar men ändå inget har), folkölsflak, snabbmatshak, toalettpappersbalar och irriterande betalningsritualer. Alla rätt? Grattis, det är vinst varje gång. Herregud, så vuxna de är. De där andra alltså. Ständigt alla andra.

Jag finner mig ofta i situationer där jag har svårt att förstå mig på andra. Varför de gör som de gör och varför de inte tänker. Och om de tänker, hur de tänker? Varför man köper Holländska tomater när det finns svenska. Varför man säger "jag vill jättegärna ligga med dig men jag kan inte för jag har tjej" på krogen. Varför man åker utomlands för att göra samma saker som man gör hemma (dricka sprit och äta amerikansk mat, om det nu inte är till USA man har åkt, då kan jag haja den där senare). Varför man klagar utan att göra någonting åt sin situation, varför man nöjer sig med mindre och framför allt, framför allt, varför man inte tänker efter när det gäller varför man gör som man gör. Så slapp jag bära ångesten för alla som inte bär den själv, och så slapp jag tänka på varför folk inte tänker. Så tänker jag.

4 kommentarer:

  1. Löningshelg är ju den helgen man bör undvika att gå ut för att hitta sin nästa kärlek/ligg. Vilket potential har dessa personer som lever upp denna helg? Gör som min kompis, gå endast ut i slutet av lönen. Då vet man ju iaf vilka som är något att ha.

    SvaraRadera
  2. Är det verkligen fler folk på ica när det är löningshelg? tycker ni får åka dit varje söndag för att se om det finns ett sånt samband. annars är väl alla och handlar på söndagar av samma orsak som ni åkte dit just på en söndag. för att de har tid att storhandla på söndagar. passar dessutom på att släppa ut lite växthusgaser och köpa lite onödiga grejer. är söndagar den värsta miljöförstörardagen kanske?

    SvaraRadera
  3. själv sparar jag pengarna till slutet av månaden, när ingen annan har och shoppar då istället. Då blir alla andra avundsjuka och tror att jag är rik. Tror jag.

    SvaraRadera
  4. Haha, den strategin är fantastisk. Det känns skönt tycker jag att det vi eftersträvar mest i Sverige är inte att bli rika utan att andra ska tro att vi är rika. Kan tycka att den egna vinningen borde bli högre om man lade sin energi på att verkligen försöka bli rik. Är det inte rätt dyrt att låtsas vara rik?

    SvaraRadera