lördag 15 november 2008

Spänning

Jag ringde till mitt försäkringsbolag för ett tag sedan med anledning av att min olycksfallsförsäkring behövde förnyas. Frågade tjejen i luren om en olycka vid utanför-pist-skidåkning alternativt utförscykling skulle leda till ökad likviditet för min del. Hon svarade att den frågan hade hon aldrig fått förut och att hon skulle kontrollera och återkomma. Jag blev oerhört förvånad och tänkte att det är väl alla intresserade av att veta. Vid närmare eftertanke så blev jag varse att bara för att alla i ens omedelbara närhet sysselsätter sig med mer eller mindre dödsföraktande aktiviteter så betyder inte det att det är normen. Jag ser mig vanligtvis som en person med rätt utvinklade skygglappar men här fick man ju en slap in the face.

Fick mig att börja tänka på det där med spänningssökande. Att gå igång på adrenalin. Det sköter ju sig själv under vintern då man kan åka över sin förmåga på skidor eller på sommaren när man kan cykla fortare än vad man egentligen törs. Men nu då? Just nu står min bil oerhört kreativt felparkerad utanför lägenheten. Minst 600 spänn i böter, garanterat. Den har stått där i tre dagar nu. Varje morgon pirrar det i magen och jag springer bort till den för att kolla om jag fått böter. Jag har en parkeringsplats men jag flyttar den alltså inte dit. Tänkte först att det var för att jag glömde det hela tiden. Men kanske står den kvar för att det är så spännande.

Jag och E som jag bor tillsammans med nu var ute med hundarna i går kväll. Hon är minst lika spänningssökande. Vi ser en poliskontroll och bestämmer oss för att trotsa ödet och hon kopplar lös sin hund. Trots att vi VET att det är minst 1000 spänn i böter på att ha hunden okopplad här. Stått massvis om det i tidningarna. Snackas om det bland hundägarna dagligen. Polisen kommer fram till E och berättar allt det vi redan vet för henne. Är myndig och bestämd men säger till sist att det är ok den här gången, men nästa, då blir det böter. Vi skakar av spänning efteråt. Fnissar. På hösten får man vara kreativ. Vi bryter mot lagen för att känna att vi lever. Kan det inte bli vinter snart?

2 kommentarer:

  1. Vart går gränsen för sänningssökeriet då?

    SvaraRadera
  2. yoyo, fattar ingenting av det här med koder och layout på web. Har trasslat till det, vill kunna länka, vill få det som jag vill. Det står still. How to put a link to synk with ya flow, it don't go (som jag vill).

    SvaraRadera