söndag 9 november 2008

The ultimate list

Somebody just came along and shoved reality up my ass, tydligen dags att åka hemåt/bortåt ikväll. God damn. Tur att det är dags att åka hemåt/hemåt på torsdag. De senaste tio dagarna i Sthlm har varit mycket bra, fyllda av skratt, tårar, hopp och förtvivlan, för att inte nämna ångest. Nu hade jag egentligen tänkt att skriva ett långt inlägg angående hur världen blev som den blev, med frågeställningar kring hur så många blev så fega, om hur det ska gå och framför allt vem vi ska skylla på? Jag lägger den på hyllan till imorgon och ger er istället listan. The ultimate list of my life. Listan över saker jag ska göra innan jag dör. Om jag hinner alltså, jag är så sjukt upptagen just nu.

Saker att göra innan jag dör

1.
Glädjas för någon annans skull. Genuint.

2. Acceptera att sjukligt feta och sjukligt smala människor tydligen kan vara precis lika intelligenta som alla andra.

3. Bygga broar.

4. Avfärda de som inte röstar i riksdagsvalet med en axelryckning och tänka "alla gör väl som de vill, bara för att jag tycker att demokrati är viktigt så behöver inte alla andra göra det".

5. Hitta ett större glädjeämne i livet än kicken jag får av Word-kommentaren "överväg ordformen ehuru/huruvida/tillse (etc.) i vanligt tal kan den uppfattas som invecklad/ byråkratisk/ålderdomlig/främmande (etc.)".

6. Kämpa mig till ett godkänt i kursen "Lära sig av sina misstag".

7. Bli beskriven som opretantiös och realistisk.

8. Ta över världen.

9. Sluta irriteras över människor som inte har någon självdistans, inte har någon självinsikt, inte har några intressen, inte tänker efter, inte bryr sig om framtiden, inte bryr sig om dåtiden, inte har något liv, inte brinner för något, inte respekterar andra, inte respekterar sig själva (se punkt 2), inte anstränger sig, inte ifrågasätter, som gör som alla andra, som det förväntas, som man borde och som man måste.

10. Gilla läget.

Tur att jag har några år på mig.

3 kommentarer:

  1. Tur att du tänker vänta lite till med att göra dessa saker. Det är ju att du inte gör det som gör dig till dig. Jag sitter och jobbar på tåget neröver nu. Hörs i veckan!

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag ska bygga broar som knäcks då de feta försöker fly, och sedan genuint skratta när de faller ner i avgrunden. Därefter ska jag författa storsäljaren "Hurusom jag räddade världen från övervikt och till yttermera visso upprättade världsherravälde som hegemon". De eventuella misstag jag sedan gör kan då avfärdas som planerade, och den eller de som ändå dristar sig till att kritisera mig möter snart sin baneman: Jag. Den lagstiftande och straffutmätande mästaren, det glödande centrum kring vilket det sopberg vi kallar universum sakta roterar.

    SvaraRadera
  3. Jag vet inte vem av er jag älskar mest.

    SvaraRadera